Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015

Ο Ρήγας Φεραίος και ο Αδαμάντιος Κοραής


Ο Ρήγας και ο Κοραής σε έργο του Θεόφιλου


Ανάμεσα στους πολλούς Έλληνες λόγιους που υιοθέτησαν τις ιδέες του Νεοελληνικού Διαφωτισμού ξεχωρίζουν ο Ρήγας Βελεστινλής ή Φεραίος και ο Αδαμάντιος Κοραής.


Ο Ρήγας Φεραίος

Ο Ρήγας, γεννημένος το 1757 στο Βελεστίνο της Θεσσαλίας, επηρεάστηκε από τις ριζοσπαστικές ιδέες της Γαλλικής Επανάστασης . Οραματίζεται την απελευθέρωση όλων των λαών που ζουν στα Βαλκάνια και τη δημιουργία μιας ενιαίας ελληνικής δημοκρατίας. Στη δημοκρατία του Ρήγα αναγνωρίζεται η ισότητα δικαιωμάτων όλων των λαών που ζουν στα Βαλκάνια. Πίστευε ότι η “Ελληνική Δημοκρατία” όλων των βαλκανικών λαών θα μπορούσε να αντικαταστήσει τον απολυταρχισμό του σουλτάνου και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Ο Ρήγας τυπώνει την πρότασή του σε φυλλάδια το φθινόπωρο του 1797 με σκοπό να διαδώσει το όραμά του στους υπόδουλους χριστιανούς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Τυπώνει επίσης έναν επαναστατικό ύμνο, τον περίφημο Θούριο, για να τους ξεσηκώσει. 


Η δράση του ωστόσο προκάλεσε την αντίδραση της Αυστρίας, η οποία διατηρούσε καλές σχέσεις με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Οι Αυστριακοί συνέλαβαν τον Ρήγα και τους συντρόφους του το Δεκέμβριο του 1797. Λίγους μήνες μετά τους παρέδωσαν στους Τούρκους, οι οποίοι τους θανάτωσαν (1798). Ο Ρήγας ήταν ένας μεγάλος επαναστάτης, πρόδρομος του ελληνικού αγώνα αλλά και του αγώνα όλων των λαών της Βαλκανικής για ανεξαρτησία, ελευθερία και δημοκρατία.

Ο Αδαμάντιος Κοραής


Ο Αδαμάντιος Κοραής, γεννημένος στη Σμύρνη το 1748, από αστική οικογένεια της Χίου, εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Γαλλία. Εκεί γνώρισε από κοντά τη Γαλλική Επανάσταση και τις φιλελεύθερες ιδέες της. Ο Αδαμάντιος Κοραής πίστευε στη δύναμη της λογικής και θεωρούσε ότι οι Έλληνες, για να κερδίσουν την ελευθερία τους, θα έπρεπε πρώτα να μορφωθούν, με κατάλληλη όμως μέθοδο και χρησιμοποιώντας μια νέα ελληνική γλώσσα, σε απλούστερη μορφή από την αρχαία. Ο Κοραής ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη δημοσίευση κειμένων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων.

Ο Κοραής συνέβαλε σημαντικά στην ιδεολογική προετοιμασία της Επανάστασης και με το συγγραφικό έργο του και κατά τη διάρκεια της επανάστασης, γράφοντας συμβουλευτικές επιστολές.




Ερωτήσεις Κατανόησης

1. Τι υποστηρίζει με το έργο του ο Ρήγας ;

2. Τι υποστηρίζει με το έργο του ο Α. Κοραής ;

Ιστορικό εργαστήρι μέσα από πηγές .


1. Διαβάζω προσεκτικά το απόσπασμα :

Η «Νέα Πολιτική Διοίκησις», το σύνταγμα του Ρήγα (1797)

Τα φυσικά δίκαια είναι: πρώτον το να είμεθα όλοι Ίσοι και όχι ο ένας ανώτερος από τον άλλον˙ δεύτερον να είμεθα ελεύθεροι, και όχι ο ένας σκλάβος του αλλουνού˙ τρίτον να είμεθα σίγουροι εις την ζωήν μας και κανένας να μην ημπορή να μας την πάρη αδίκως και κατά την φαντασίαν του˙ και τέταρτον, τα κτήματα οπού έχομεν κανένας να μην ημπορή να μας τα εγγίξη, αλλ’ να είναι εδικά μας και των κληρονόμων μας.
Όλοι οι άνθρωποι, Χριστιανοί και Τούρκοι, είναι Ίσοι.
[...]
  
Ποια δικαιώματα των ανθρώπων και των πολιτών περιγράφει στο παραπάνω απόσπασμα ο Ρήγας;

2.

Ο Θούριος του Ρήγα 
 " Ως πότε παλληκάρια, θα ζούμε στα στενά,
μονάχοι σαν λιοντάρια, στες ράχες στα βουνά;
Κάλλιο είναι μιας ώρας ελεύθερη ζωή,
παρά σαράντα χρόνους, σκλαβιά και φυλακή.

Σπηλιές να κατοικούμε, να βλέπουμε κλαδιά,
να φεύγωμ’ απ’ τον κόσμο, για την πικρή σκλαβιά;
Κάλλιο είναι μιας ώρας ελεύθερη ζωή,
παρά σαράντα χρόνους, σκλαβιά και φυλακή.

Να χάνωμεν αδέλφια, πατρίδα και γονείς,
τους φίλους, τα παιδιά μας, κι όλους τους συγγενείς;
Κάλλιο είναι μιας ώρας ελεύθερη ζωή,
παρά σαράντα χρόνους, σκλαβιά και φυλακή"



Στ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου